čtvrtek 25. června 2015

Jak se dělí baroci

Každá subkultura má obvykle několik odvětví, nejinak je tomu i u baroků. Nejde však o jakési ,,podsubkultury" - všechny způsoby nošení a vytváření barokního outfitu jsou si zcela rovny. Každý barok se zkrátka soustředí na jiné prvky, jinou dobu, každého zaujme něco jiného... Žádný barok ale nemusí být nejvzdělanějším odborníkem přes dobové oblékání, znát přesné datace a typy krinolín! Stačí vědět, co se tak nosilo, což každý barok milující dobové obrazy a ilustrace napozoruje, i kdyby nechtěl....
Důležitá je jen jedna věc: aby vzhled asocioval baroko a držel se barokních prvků. :)
Faktem ale je, že teoreticy rozeznáváme víceméně tyto typy současného baroka:

Klasický barok čerpá jak z barokní siluety, tak z barevnosti, kterou si přizpůsobuje. Často míchá několik různých období dohromady, ale dosahuje tak skvělých výsledků - lidé v něm barokní inspiraci okamžitě rozpoznávají.

Striktní barok je právě takový odborník před dobovou módu mezi baroky... Většinou se soustředí na určité barokní období, ze kterého čerpá, které má obvykle pečlivě nastudované. Nejedná se však o žádné historické kostýmy! Své oblíbené období opět transformuje do svého zcela volného outfitu... (tohoto baroka však nikdy neuvidíte s rokokovou parukou a zcela odhalenými rameny jako se to nosilo v letech 1670-1690).
Nicméně jako správný barok by neměl odsuzovat méně obsáhlé historické znalosti ostatních baroků (jak už jsem zmínila, o to nejde). Koneckonců, žádný  barok z nebe nespadl.

Černý barok je barok který se soustředí především na správnou siluetu, a tu ladí do tmavých barev, což není pro baroko typická barva. To, co nosila česrtvá vdova okolo roku 1750, to je náš černý barok!
Outfit černého baroka ale nikdy nesmí být zcela černý! Měl by být alespoň obohacen o nějaký ten barevný prvek, byť i malý (například v podobě mašle, peleríny nebo alespoň paruky).

Barevný barok je takový barok, který čerpá hlavně z barokní barevnosti a dekorativnosti. Mašle, vzory, látky, to je jeho, stejně jako pastelové barvy, blyštivé a perleťové prvky. Tak jako černý barok působí barokně skrz svou siluetu, tak tento barok působí barokně přes barvy, materiály a barokní šperky i když si vezme třeba jen střihově obyčejnou dlouhou sukni nebo kalhoty, které jsou ale pastelových barev s drobnými kvítky a na boku místo pásku zavázány obrovskou saténovou stuhou.

Venkovský barok: zatímco ostatní barokní styly vychází především z oblékání šlechty, venkovský barok vychází jen z módy nižších vrstev.

Střízlivý barok je název pro barokní outfit který je umírněnější a tolik nekřičí. Je to například využití jednotlivých (!) barokních prvků ve vašem běžném oděvu (takže ho můžete vzít i tam, kde si nemůžete dovolit být  barokem naplno). Střízlivý barok je například barokní halenka, prsteny a rokokový účeš ke kostýmku do práce.

Jak ale víme, shánět barokní outfity je stále ještě náročné, takže většina baroků vychází z toho, co najde a míchá tak několik odvětví dohromady a v praxi je těžké je od sebe přesně rozeznat:)



A za jaký barok se považujete vy???









7 komentářů:

  1. Dříve jsem inklinovala k černému baroku, ale dnes jsem prostě klasický barok. Možná ti tu ještě chybí Negligee barok, kdy se obléká do barokního spodního prádla. Mám takovou krásnou dobovou košili a nosím jí nejčastěji na běžný den do školy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. JJ tenhle barok samozřejmě znám taky..:) ale nepřišel mi až tak zastoupený, tak jsem ho neuváděla.... :/ možná ho uvedu do závorky

      Vymazat
    2. Jsem pro negligee barok!

      Vymazat
  2. Nejčastěji barevný barok:-) Ale můj sen je klasický barok, ale nemůžu sehnat dost věcí.. Marie Karolína

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Chápu, shání se to docela špatně.. Ale zkus se podívat na článek Kde sehnat barokní outfit? v záložce Oblečení pro baroka. Je tam pár docela dobrých typů, kde jsem sehnala barokní kousky já. A nebála bych se klidně i těch gothic shopů, mají tam občas třeba i nějaké barevné nebo bílé kousky

      Vymazat
  3. Tý jo! Konečně jsem našla blog o barok stylu! Už jsem myslela, že podobné ,,šílence" nenajdu. Ani jsem netušila, jak se barok dělí, prostě se do něj jen oblékám a baví mě to.
    Ale řekla bych, že jsem asi klasický barok a někdy i venkovský barok.

    OdpovědětVymazat
  4. Můj nejoblíbenější je černý barok...

    OdpovědětVymazat